Olen kävellyt kuin ihminen, mutta usein askeltanut kuin hevonen

Iisa Lepistö & Joonas Hyvönen, 11.-31.10.2024

*(...) Because I had that rustic way of going abstract I feared for myself and all verbal orgies. I feared for the fact that things were out of order. I feared for my jaw and tongue.

Olen vuosien ajan juossut samoja reittejä niin, että kehoni lukuisat painaumat vasten ilmaa ovat leikanneet sen pintaan reiän. Olen tarkastellut entisiä asentoja venyttämällä askelta niiden rytmiin uudestaan. Olen kävellyt kohtien yli, joissa harmaa kiviaines vaihtuu punaiseksi. Ensin ohuena, suikaleisena harmaana, pusertuen kohti punaista ja halkoen lopulta sen läpi. Sitten tasainen punaisuus, unisono.

Olen kävellyt kuin ihminen, mutta useimmiten askeltanut kuin hevonen. Nostellen polviani voimakkaasti ylöspäin ja laskien kavion kumahtaen maata vasten. Toisinaan ajan tärisevään kieppiin ilmestyy hetkellinen lineaarisuus. Kenties kyse on toisensa lävistävistä kerroksista, jotka toisinaan hetkellisesti laukkaavat samaan tahtiin. Vastoin odotuksia, kyseinen hetki ei kuitenkaan ole se, jolloin asiat nimetään.



Olen kävellyt kuin ihminen, mutta useimmiten askeltanut kuin hevonen levittyy näyttelytilaan animaation ja veistos-installaation muodossa. Yhdessä toteutettu videoteos (animointi Joonas Hyvönen ja teksti Iisa Lepistö) käsittelee toisteisuutta ja rutiinia itsereflektion ja aikakäsityksen tuottajina, lähtien liikkeelle animaatiolle hyvin keskeisistä kävelysykleistä. Animaatioon on punottu Iisa Lepistön teksti, joka lähestyy aihetta omista näkökulmistaan, tarkastellen sanojen ja kuvien yhteenmuodostumista.

Joonas Hyvönen (s. 1990) on kuvataiteilija, joka työskentelee ja asuu Helsingissä. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2016 kuvataiteen maisteriksi. Hyvönen käyttää taiteellisessa työssään pääasiassa digitaalisia medioita, kuten animaatiota, elokuvaa ja pelejä. Hänen teoksensa ovat usein kertomuksellisia tutkielmia, joissa tarinankerronta toimii pohdinnan välineenä.

Iisa Lepistö (s.1994) on kiven parissa tekstin ja veiston keinoin työskentelevä taiteilija.  Liikkuen kielen ja kuvan muodostamassa maastossa, hänen teoksensa käsittelevät muistia, pitkäjänteisyyttä ja rytmiä. Hän on kiinnostunut kiven pitkän historian venyttämästä jännitteestä menneen ja nykyhetken välille, joka tarjoaa rikkaan maaston työskentelylle. Lepistö on valmistunut taiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2020. Hän asuu Helsingissä ja työskentelee Sipoossa, josta on kotoisin.





I have walked like a human but often stepped like a horse

Iisa Lepistö & Joonas Hyvönen, 11.-31.10.2024

*(...) Because I had that rustic way of going abstract I feared for myself and all verbal orgies. I feared for the fact that things were out of order. I feared for my jaw and tongue.

For years, I have run the same routes so that the countless imprints of my body against the air have cut a hole in its surface. I have examined former positions by stretching my stride to match their rhythm again. I have walked over points where the grey stone changes to red. First, as a thin, shredded grey, squeezing toward the red and finally splitting through it. Then, a smooth redness, unison.

I have walked like a human but often stepped like a horse. Lifting my knees forcefully upward and placing the hoof with a thud against the ground. Sometimes, in the trembling spin of time, a momentary linearity appears. Perhaps it’s a matter of intersecting layers that occasionally, momentarily, gallop in sync. Contrary to expectations, that moment is not when things are named.



I have walked like a human but often stepped like a horse spreads out into the exhibition space in the form of a sculpture installation and animation. A collaboratively created video work (animation by Joonas Hyvönen and text by Iisa Lepistö) explores repetition and routine as producers of self-reflection and perception of time, starting from walk cycles, which are central to animation. The animation weaves in Iisa Lepistö's text, which approaches the subject from its own perspectives, examining the formation of words and images together.

Joonas Hyvönen (b. 1990) is a visual artist who lives and works in Helsinki. He graduated from the Academy of Fine Arts in 2016 with a Master’s degree in Fine Arts. Hyvönen predominantly employs digital mediums such as animation, film, and games in his artistic practice. His works are often narrative-driven studies utilizing storytelling as an instrument of reflection.

Iisa Lepistö (b.1994) is an artist working with stone, combining the methods of writing and sculpting. Working in the collision of the worlds formed by language, shapes, and image, her works deal with memory, continuity, and rhythm. She is interested in the tension that the long history of stone carving stretches between the past and the present, providing a rich terrain for working. Lepistö graduated with a master's degree in sculpture from the Finnish Academy of Fine Arts in 2020. She lives in Helsinki and works in Sipoo, where she is from.

*Boyer, Anne, Garments Against Women (2015), Penguin Random House, UK